Over de Muiderkerk

De Muiderkerk staat aan de Linnaeusstraat in Amsterdam Oost, aan de rand van het Oosterpark. Het gebouw wordt gebruikt door de Muiderkerkgemeente, die samen met de Elthetogemeente en de Binnenwaai-Kerk op IJburg, deel uitmaakt van de Protestantse Kerk Amsterdam-Oost (PKAO)

De gemeente

Op zondagmorgen is er altijd een kerkdienst. Dan klopt het hart van de gemeente. Wanneer de bijbel opengaat en er gezongen, gebeden en gedeeld wordt, voelen velen zich thuis.Het gebouw staat door de week open om er te zingen en te vergaderen, te eten of kringgesprekken te voeren.

De mensen die het moeilijk hebben, wil de kerk met raad en daad bij staan. Die zorg en aandacht is natuurlijk niet alleen voor gemeenteleden bedoeld, maar voor iedereen in de buurt. Want de kerk wil er ook zijn voor de buurt en voor allen die daar wonen.

Er worden contacten onderhouden met moskeeën, de migranten- en buurtorganisaties en met het Stadsdeelbestuur. In een tijd waarin veel mensen op zoek zijn naar zin en verdieping, wil deze gemeente een plek zijn waar samen gezocht wordt naar wegen die begaanbaar en inspirerend zijn.

De Muiderkerk biedt elk jaar een keur aan sociale, politieke en kunstzinnige activiteiten, bijvoorbeeld eens in de paar jaar een musical, inmiddels elk jaar een zeer druk bezocht korenfestival, en ja, ook bijzondere kerkdiensten.

Wij weten ons gedragen door de goedheid van de Eeuwige en aan die goedheid willen we gestalte geven in wat we doen in deze stad. Dat zijn grote woorden, maar we proberen ze waar te maken!

Een beetje geschiedenis

Van de drie kernen van de Protestantse Kerk Amsterdam-Oost is de Muiderkerkgemeente de oudste. Ze stamt uit het eind van de 19e eeuw, toen Amsterdam voor het eerst buiten de vestingwallen ging bouwen.

Het grondgebied van de oorspronkelijke wijkgemeente is groot en omvat delen van het centrum, het grootste deel van Oost, maar zonder de Watergraafsmeer en zonder de Indische Buurt.

Na al een jarenlange samenwerking, ging eind jaren zeventig de hervormde wijkgemeente (informeel) samen met de gereformeerde Funenkerkgemeente. In de ruim twintig jaar tot aan de formele oprichting van de Protestantse Kerk Nederland was binnen de Muiderkerk alle onderscheid al vervlogen.

Het oorspronkelijke grondgebied van de Funenkerkgemeente viel grotendeels samen met dat van de Muider, behalve dat het ook de Indische Buurt omvatte. In 2004 volgde de formele fusie tussen de twee hervormde wijkgemeenten (Muider en Eltheto) met de toen al feitelijk niet meer bestaande Funenkerkgemeente. Dat werd de basis voor de huidige PKAO.

Muiderkerk 1e steenlegging 1892 .
Foto: Beeldbank Amsterdam Alle rechten voorbehouden
In 1989 brandde de oude Muiderkerk vrijwel volledig af. Alleen de toren bleef gespaard. De Muiderkerkgemeente vond tijdelijk (7 jaar) onderdak in de Oosterkerk, die toen al een tijd niet meer voor kerkdiensten in gebruik was. De nieuwbouw van de huidige Muiderkerk, onder een kantoorcomplex van het Tropeninstituut (nu appartementencomplex), werd in 1997 in gebruik genomen.

De Muiderkerk brandt af op 31 oktober 1989. Foto: Jan van Deudekom Alle rechten voorbehouden